curriculum vitae FJP Hendrickx

  • 1956 Licentiaat in de Lichamelijke Opvoeding, KU Leuven;
  • 1958 Graduaat Kinesitherapie, KU Leuven;
  • 1976 Licentiaat in de Motorische Revalidatie en Kinesitherapie, KU Leuven;
  • 1958 opleiding in de Neurologische Ontwikkelingstherapie (NDT) bij Bertha en Karel Bobath in London;
  • Gedurende 40 jaar verbonden aan het Sint-Gerardusinstituut voor Spastische Kinderen in Diepenbeek als therapeut, therapeutisch coördinator en therapeutisch directeur. Op rust in juni 1997.
  • In 1967 als Fulbright-fellow naar VS: School for Applied Social Sciences (SASS): de Western Reserve University in Cleveland, USA. Gastdocent Bobath-therapie aan deze Universiteit. Gasttherapeut in “The Centre for Spastic Children”, Cleveland.
  • Van 1968 tot 1976 opleidingscycli in de neurokinesiologische ontwikkelingstherapie volgens Vojta in Keulen (Kinderklinik Universität, 1968) en München (Kinderzentrum, Lindwurmstrasse,1973 en 1976);
  • De auteur doceerde 21 jaar (1976 – 1997) aan de Faculteit Lichamelijke Opvoeding en Kinesitherapie van de KU Leuven (Instituut voor Lichamelijke Opvoeding) als co-titularis van de vakken:
    - Motorisch Leren (L 577);
    - Motorische revalidatie bij patiënten met neuromotorische aandoeningen,
      theorie;
    - Bobath en Vojta (L 575);
    - Motorische revalidatie bij patiënten met neuromotorische aandoeningen,
      demonstraties, oefeningen, kliniek (L 576).

    Naast zijn academische loopbaan vervulde hij ook
    nog andere opdrachten of functies:

  • Sinds de oprichting in 1985 tot 1991 van het (nu toonaangevende) “Autismus-Therapie-Ambulanz Saar” (Saarlouis, Duitsland) intensief betrokken bij de individuele follow-up, probleemanalyse en behandelingsplanning en bij de grondige KOH-vorming van het personeel (therapeuten, leerkrachten, psychologen) in het Sint-Gerardusinstituut in Diepenbeek.
  • Van 1986 tot 1989 lid van de Interuniversitaire Werkgroep van de Belgische afdeling van het “W.H.O.-interlandenproject: Preventie van Vallen bij Bejaarden”, in het kader van het WHO-Globaal Programma voor Preventie van Ongevallen, onder voorzitterschap van Dr. Fontaine van het Ministerie van Volksgezondheid.
  • 1994 - Project MALTA. In het kader van een Hulpprogramma van de Europese Gemeenschap en het Belgische Ministerie van Volksgezondheid betreffende de Reorganisatie van de Geestelijke Gezondheidszorg van Malta. Adviseur voor begeleiding van Kinderen met Autisme, Kinderen met Cerebral Palsy.
  • 1997-2000. MAROKKO. Driejarige opleidingscyclus voor therapeuten, opvoeders en psycho-pedagogen van meerdere centra voor de begeleiding van kinderen met een handicap. Introductie: “Steunpunt Marokko”. Initiatief van “Le Centre AMVIM ” (Association Marocaine pour une Vie Meilleure), Kenitra.
  • Therapeutisch supervisor van KOHEN-WILG, praktijkcentrum voor Kritische Ontwikkelingsbegeleiding” te Hasselt. Is hier permanent (voormiddag) beschikbaar voor kritische probleemanalyse van individuele personen. Verantwoordelijk voor individuele begeleiding, bijscholing en specialisatie van kritische ontwikkelingsbegeleiders vertrekkende van hun eigen patiënten.
  • Inhoudelijk verantwoordelijk voor de introductiecursus en de basisopleiding tot “Kritische Ontwikkelingsbegeleider”, georganiseerd door de Vereniging voor kritische Ontwikkelingsbegeleiding, methode Hendrickx (VKOH);
  • Hoofddocent en inhoudelijk verantwoordelijke van de permanente bijscholing, verdieping en herbronning van actieve kritische ontwikkelingsbegeleiders (derde vormingsniveau georganiseerd door de VKOH);
  • Geeft informatieve lezingen voor scholen, ouders en leerkrachten. Werkt mee aan conferentiedagen en studiedagen georganiseerd door scholen, professionele groepen, instituten en organisaties voor hulpverlening.