doelgroepen

De Kritische Ontwikkelingsbegeleiding kan aangewend worden voor elke fase in de persoonlijke ontwikkeling, van ongeboren kind tot bejaarde.
Hieronder geven we een kort overzicht.
voor de geboorte (prenataal)
- optimale ontwikkelingsstimulatie van embryo en foetus;
- verzachten en verhelpen van de typische klachten tijdens zwangerschap;
- bij de baby: vroegtijdige begeleiding;
- bij de huilbaby: voedingsproblemen, buikkrampen;
- bij vertraagde en afwijkende psychomotorische ontwikkeling;
- bij houdingsproblemen: slappe rug, scheefhals, scheel kijken;
- oprichtings-, kruip- en loopproblemen, billenschuiver;
- voetafwijkingen: klompvoet, voeten naar binnen, platvoetjes enz.;
- bij neuromotorische stoornissen (hersenletsel, spasticiteit).
bij peuter en kleuter
- gemakkelijk vallen, evenwichtsangst;
- moeilijk aanleren van lichamelijke vaardigheden: (fietsen, zwemmen, balspel);
- moeizaam aan- en uitkleden;
- onhandigheid, geen interesse voor tekenen, knutselen enz.;
- overdreven beweeglijk, ongeremd, ongedoseerd, dwingeland;
- contactproblemen, overdreven angstig en verlegen;
- eigenzinnigheid en koppigheid, negatieve controle en antigedrag.
bij het lagere schoolkind
- leerproblemen: schrijven, lezen en rekenen;
- concentratiestoornissen, afleidbaarheid;
- gebrek aan orde en overzicht, ziet geen verbanden, traag begrijpen;
- faalangst en onzekerheid;
- gebrek aan weerbaarheid en aanpassingsvermogen, (wordt gepest);
- "schoolziekte": hoofdpijn, buikpijn, slaapproblemen, angstdromen;
- afwijkend gedrag: bv, stotteren, nagelbijten, bedwateren, tics en dwanggedrag;
- hyperactiviteit en agressiviteit, storend in de klas;
- clownesk gedrag, nonchalance, opdringerigheid;
- afkeer van schools leren, schoolangst, school- en leermoeheid
- overdreven leerinspanningen met duidelijk onderpresteren, uitputtingsverschijnselen, slaapstoornissen.
bij de middelbare scholier en de student hoger onderwijs
- hard werken met minimale resultaten;
- perfectionisme, frustratie, faalangst, gevoel van hopeloosheid en reddeloosheid;
- leermoeheid en motivatieverlies;
- minderwaardigheidscomplex, verlies van zelfrespect en zelfvertrouwen;
- verminderd sociaal contact;
- psychosomatische klachten.
bij de volwassene
- chronische vermoeidheid en uitputting, slaapproblemen;
- veralgemeende pijnen, gewrichtspijnen, hoofdpijn, buikpijn;
- gevoel van permanente overbelasting en overspanning, depressieve toestanden;
- incontinentie, schrijverskramp, schoonmaakwoede enz.
bij de bejaarden en hoogbejaarden
- lichamelijke ongemakken en pijnen, aftakelende vaardigheid, geheugenzwakte;
- bewegings- en evenwichtsonzekerheid;
- slapeloosheid;
- maar ook: posttraumatische en postoperatieve functionele revalidatie.
bij de (top)sporter en (top)manager
- optimaliseren van de sportieve kwaliteiten en prestaties -optimaliseren van algemene coördinatie- en behendigheid, balgevoel, enz -economisch energieverbruik, betere uithouding -herstel na kwetsuur of operatie,
- bij de overspannen manager of hulpverlener: vermoeidheid, burn-out