doelgroepen

De Kritische Ontwikkelingsbegeleiding kan aangewend worden voor elke fase in de persoonlijke ontwikkeling, van ongeboren kind tot bejaarde.

Hieronder geven we een kort overzicht.

voor de geboorte (prenataal)

  • optimale ontwikkelingsstimulatie van embryo en foetus;
  • verzachten en verhelpen van de typische klachten tijdens zwangerschap;
  • bij de baby: vroegtijdige begeleiding;
  • bij de huilbaby: voedingsproblemen, buikkrampen;
  • bij vertraagde en afwijkende psychomotorische ontwikkeling;
  • bij houdingsproblemen: slappe rug, scheefhals, scheel kijken;
  • oprichtings-, kruip- en loopproblemen, billenschuiver;
  • voetafwijkingen: klompvoet, voeten naar binnen, platvoetjes enz.;
  • bij neuromotorische stoornissen (hersenletsel, spasticiteit).

bij peuter en kleuter

  • gemakkelijk vallen, evenwichtsangst;
  • moeilijk aanleren van lichamelijke vaardigheden: (fietsen, zwemmen, balspel);
  • moeizaam aan- en uitkleden;
  • onhandigheid, geen interesse voor tekenen, knutselen enz.;
  • overdreven beweeglijk, ongeremd, ongedoseerd, dwingeland;
  • contactproblemen, overdreven angstig en verlegen;
  • eigenzinnigheid en koppigheid, negatieve controle en antigedrag.

bij het lagere schoolkind

  • leerproblemen: schrijven, lezen en rekenen;
  • concentratiestoornissen, afleidbaarheid;
  • gebrek aan orde en overzicht, ziet geen verbanden, traag begrijpen;
  • faalangst en onzekerheid;
  • gebrek aan weerbaarheid en aanpassingsvermogen, (wordt gepest);
  • "schoolziekte": hoofdpijn, buikpijn, slaapproblemen, angstdromen;
  • afwijkend gedrag: bv, stotteren, nagelbijten, bedwateren, tics en dwanggedrag;
  • hyperactiviteit en agressiviteit, storend in de klas;
  • clownesk gedrag, nonchalance, opdringerigheid;
  • afkeer van schools leren, schoolangst, school- en leermoeheid
  • overdreven leerinspanningen met duidelijk onderpresteren, uitputtingsverschijnselen, slaapstoornissen.

bij de middelbare scholier en de student hoger onderwijs

  • hard werken met minimale resultaten;
  • perfectionisme, frustratie, faalangst, gevoel van hopeloosheid en reddeloosheid;
  • leermoeheid en motivatieverlies;
  • minderwaardigheidscomplex, verlies van zelfrespect en zelfvertrouwen;
  • verminderd sociaal contact;
  • psychosomatische klachten.

bij de volwassene

  • chronische vermoeidheid en uitputting, slaapproblemen;
  • veralgemeende pijnen, gewrichtspijnen, hoofdpijn, buikpijn;
  • gevoel van permanente overbelasting en overspanning, depressieve toestanden;
  • incontinentie, schrijverskramp, schoonmaakwoede enz.

bij de bejaarden en hoogbejaarden

  • lichamelijke ongemakken en pijnen, aftakelende vaardigheid, geheugenzwakte;
  • bewegings- en evenwichtsonzekerheid;
  • slapeloosheid;
  • maar ook: posttraumatische en postoperatieve functionele revalidatie.

bij de (top)sporter en (top)manager

  • optimaliseren van de sportieve kwaliteiten en prestaties -optimaliseren van algemene coördinatie- en behendigheid, balgevoel, enz -economisch energieverbruik, betere uithouding -herstel na kwetsuur of operatie,
  • bij de overspannen manager of hulpverlener: vermoeidheid, burn-out