essenties in schema blad 2
HET TYPISCH PERSOONSGERICHT PROFIEL v/d
DE INTEGRALE KRITISCHE ONTWIKKELINGSBEGELEIDING (K.OB.H)
Volgens HENDRICKX
(F.J.P. Hendrickx 25-05-2017)
Ons inspirerend kernperspectief en leidmotief
¦ Elk kind is een unieke persoon, is autonoom en heeft altijd gelijk!
¦ De integrale begeleiding vertrekt altijd vanuit het kind (persoon)
Ons primair uitgangspunt voor analyse en begeleiding
¦ Bestaansprioriteit v/h persoonlijk intentioneel levend lichaam
¦ Het slurfpatroon als organiserende matrix van het levend lichaam
¦ Ambigue lichaamservaring: ik ben en ik heb mijn lichaam
Ons salutogeen begeleidingsdoel: Optimaal rendement van het eigen systeem
¦ Individuele optimaliteit via ‘educare’. Puer educandum (Langeveld)
Onze epigenetische kernstrategie: heroriënteren door lerend ontwikkelen
¦ Begeleid leren via kritische ervaringen:
Haalbaar - Begrijpelijk - Zinvol à Uitdagend uitlokken
Onze cognitieve focus: competent werkgeheugen: dynamisch, omvattend, talig
Onze geïntegreerde persoonsrelatie: 1ste, 2de en 3de persoons-benadering
VKOH organiseert de basisopleiding in de
BEGELEIDINGSPRAKTIJK volgens de KOBH-THEORIE:
“DE INDIVIDUELE KRITISCHE ONTWIKKELINGSBEGELEIDING”
Binnen het structureel-dynamisch-hiërarchisch denkkader v/h
Integrale tetraëdermodel en volgens de dynamiek van de
Epigenetische en Orthogenetische ontwikkelingsprincipes
Vanuit de UNIEKE PERSOONLIJKE PROBLEEMSTELLING
Op basis van de
thematisch gedifferentieerde probleemanalyse bron van de
verklarende integrale probleemsynthese.
Gepersonaliseerd en geactualiseerd door de
diepte-interpretatie van de
objectieve lichaamstaal
Geïnspireerd en verklaard door de
axiale slurf-hypothese en de
dyslateralisatie-hypothese